Monday, August 02, 2010

Menanti Saat Tibanya Ramadhan


Alhamdulillah...

Dalam masa tak sampai seminggu lebih lagi, ummat islam akan menanti saat tibanya Ramadhan yang melia, Ramadhan yang diberkati...

Internship di Bulan Ramadhan

Bila ramadhan dah makin dikunjung tiba, terkenang pula pengalaman ketika internship dahulu yang mana, kami, batch jan 06, amat bertuah kerana merasai pengalaman internship tika bulan ramadhan. merasai nikmat berpuasa selaku orang yang bekerja dengan suasana hidup di Kuala Lumpur. betul-betul dirindui. saban malam, kami, geng-geng PV A-13-12 merencana surau manakah yang mahu dikunjungi tarawikh, yang selesa dengan air cond, yang padat dengan isi ceramahnya. hampir keseluruhan surau diterokai. begitu jua dengan bazar-bazar ramadhan yang setiap penjuru di kuala lumpur ini wujud.

Ukhwah Bersama Keluarga PETRONAS dan Balik Awal

Berpuasa Ramadhan di KLCC? sesuatu yang mungkin sekali je dicuba,[ni incase klu x dpt keje kat KLCC]. pada musim ramadhan inilah, kemeriahan surau al-muhsinin dipenuhi tatkala tengahari. seawal jam 12.30pm, segenap ruang di 'Gua Hira' dipenuhi oleh manusia aneka pangkat. dari Senior General Manager [SGM] hingga ke Exacutive, boleh dijumpai disana. yang pasti inilah masa yang digunakan oleh kami, trainee, untuk tidur bersebelahan SGM dan General Manager [GM].

Di PETRONAS, jika hari biasa, pulangnya adalah jam 5.00ptg.namun di bulan puasa, pulangnya adalah jam 4.00ptg.sebabnya untuk memberikan ruang untuk berbuka puasa bersama keluarga.Alhamdulillah...berfikrah jugak PETRONAS ni.

Rutin Ramadhan

Seawal jam 6pagi bangun dan solat subuh, either berjemaah di surau atau di 'surau rumah'. seterusnya menaiki LRT PUTRA ke KLCC dan selalunya sampai dalam jam 7.30pagi. buat kerja atau borak-borak sampailah jam 12.15pagi. masa ni, akan dapat mesej dari awang untuk ke 'Gua Hira'. 12.30pagi, sessi ukhwah bersama keluarga PETRONAS sambil dengar ceramah dari ustaz yang pelbagai. 1.30ptg, kembali buat kerja atau borak-borak. jam 3.45, selalunya dapat mesej dari zakwan untuk pulang bersama untuk ke bazar ramadhan di taman melati. dengan bajet rm10, beli juadah untuk diri dan sahabat serumah,selalunya terserempak dengan bart yang pulang dengan motor. jam 7.30ptg, berbuka bersama sahabat.[awang slalunya masak nasik].jam 7.45ptg, solat maghrib dan bersiap-siap ke surau pilihan.jam 9.45mlm, abis solat dan singgah di kedai tom yam or kedai burger untuk beli juadah sahur.jam 11.30mlm, after liqa' al-mulk, tidur dikawasan masing-masing sambil menanti dikejut oleh zakwan.

Banyak perkara yang mahu dikongsi tatkala ramadhan tika internship namun mungkin akan diceritakan pada posting yang lain. betul-betul nak cerita dan betul-betul rindu akan bulan ramadhan...

Ya Allah, sampaikanlah aku akan ramadhan.

p/s: cari gambar-gambar masa ramadhan x dijumpai akibat henset bertukar tanpa dipindah data-data yang berkaitan, jd, ana bg je la gambar mase decoration raya kat ofis dulu.

malam yang baru lepas hujan renyai-renyai~12.07am~

6 comments:

Provillager said...

Ramadhan Kareem ~
Pape pun puasa di kampung halaman paling best skali...

dOtZ aL-BanGi said...

dah lame x rase nikmat balik kampung...

isk2..

Provillager said...

kesian2..balik r kg tahun ni.bleh ziarah kg perol skali..huhu..

dOtZ aL-BanGi said...

pengalaman berpuasa tika intern ni hanya sekali je...klu puasa kat rumah pasti akan dilaluinya...

Brother Badr said...

terima kasih sbb sebut name ak dlm posting ko..

dOtZ aL-BanGi said...

biase bart...

ade ubi ade batas, bile dah sebut nama, harap balas...