Thursday, August 12, 2010

Pesalah trafik lega


Kabinet tarik balik tindakan senarai hitam sehingga 28 Februari tahun depan

PUTRAJAYA: Mendengar rayuan rakyat mengenai bebanan yang ditanggung, terutama bagi menghadapi musim perayaan, Kabinet semalam menarik balik serta-merta tindakan menyenarai hitam pesalah trafik sehingga 28 Februari tahun depan bagi membolehkan mereka memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu.

Bagaimanapun, tindakan itu tidak akan menghapus kira atau memberi diskaun untuk saman yang belum diselesaikan itu.

Berita Harian sebelum ini melaporkan, sebanyak 10 juta notis saman ekor diabaikan atau tidak dibayar oleh pesalah trafik di seluruh negara sejak 10 tahun lalu dengan lebih sejuta kenderaan disenaraihitamkan daripada memperbaharui cukai jalan.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata kerajaan mendengar alasan, aduan dan rayuan orang ramai termasuk anggota Kabinet, selain mengambil kira musim perayaan Aidilfitri, Deepavali, Krismas serta Tahun Baru Cina yang disambut dalam tempoh penangguhan itu.

Bagaimanapun, mereka yang menjelaskan saman dalam tempoh penangguhan tidak akan diberikan mata demerit mengikut Sistem Merit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA).

Kita nasihatkan mereka yang mempunyai notis kesalahan supaya menjelaskannya secara ansuran atau sekali gus dalam tempoh kelonggaran ini, katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat pasca Kabinet di kementeriannya, di sini.

Beliau berkata, perincian mengenai sistem membayar notis kesalahan yang tertunggak dan tempoh lesen memandu dan cukai jalan boleh diperbaharui jika tidak membayar saman tertunggak itu akan dikeluarkan dalam masa terdekat.
Kong berkata, kerajaan juga akan menambah baik sistem itu dengan penggunaan kamera litar tertutup (CCTV) bagi memenuhi pandangan rakyat, selain tidak menggalakkan pegawai penguat kuasa menyorok di belakang pokok bagi menguatkuasa undang-undang.

Katanya, semua lokasi yang dipantau CCTV akan diletakkan papan tanda mengingatkan orang ramai kawasan itu sedang diawasi, sekali gus mendorong mereka memandu secara berhemah.

Isnin lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kerajaan mahu meneliti dan membincangkan isu saman ekor dalam masa terdekat dengan mengambil kira pandangan semua pihak, termasuk beban ditanggung rakyat.

Ditanya mengenai status senarai hitam seseorang pesalah yang mencabar tindakan itu di mahkamah, Kong berkata, sesiapa saja boleh mencabar notis kesalahan di mahkamah, tetapi tindakan menyenarai hitam tetap dikuatkuasa selepas tempoh kelonggaran berakhir.

Akta Pengangkutan Jalan 1987 jelas menggariskan bahawa sesiapa yang memiliki notis kesalahan trafik yang belum dilunaskan, cukai jalan mereka tidak boleh diperbaharui sehingga bayaran dibuat, katanya.

---------------------------------------------------------------------------
-yg lega, termasuk lah ana....fuh....[term pesalah tu macam kne tukar....]

-esok kne g ipoh...kne g JPJ..

-syukur dpt renew road tax walaupun saman x selesai lg...

-ari ni minggu kereta sedunia...

[tika tunggu buka puasa 7.25pm]

2 comments:

Mrs Ziela (Norzila Noh) said...

Rezki 2 ramadhan

dOtZ aL-BanGi said...

1 ramadhan sebenarnye...

smalam tau cite sbb menapak ke balai polis....