Friday, October 15, 2010

Kisah Hari Jumaat


Insya Allah, di kesempatan pagi jumaat ni, ana nak share sebuah kisah yang dishare oleh sahabat ana yakni saudara jimey ketika liqa' al-mulk berkenaan hari jumaat ni atau lebih khususnya pasal solat jumaat.

Ceritanya begini,

Pada suatu hari, seorang lelaki berkepingan anak lelaki. namun setelah beberapa tahun mendirikan rumah tangga bersama isteri tercinta, anak yang dilahirkan masih lagi bukan anak lelaki. buntu ia memikirkan masalah ini.

Lelaki ini, seorang yang agak jahil dalam bidang agama, lantaran itu, die membuat sumpah nazar yakni, sekiranya dia mendapat anak lelaki, maka dia akan berjumpa dengan bapak syaitan.

Maka, diizinkan Allah, isterinya melahirkan seorang bayi lelaki yang comel dan cukup sifatnya. dan terjadi perkara pelik terhadap bayinya, iaitu bayinya sentiasa menangis, tidak henti-henti melainkan tidur.[mcm ahmad albab] maka, peninglah si lelaki ini, mungkin lantaran sumpah nazarnya. mane pulak nak cari bapak syaitan. setelah dirujuk bermacam-macam orang, maka disuruhnya berjumpa seorang alim ulama'.

Berjumpalah si lelaki ini dengan alim ulama' dan mengadukan masalah ia. setelah lama berfikir, maka alim ulama' itu berkeputusan. "Pergilah ke masjid ketika orang solat jumaat dan bila habis solat jumaat, tunggu di luar dan jumpa orang yang pertama keluar dari masjid. mintalah ia dodoikan anakmu", kata alim ulama' itu.

Maka, tunggulah si lelaki ini diluar[die x solat sbb die jahil] menantikan orang yang pertama keluar dari masjid. bila keluarlah lelaki pertama itu, maka mintalah si lalaki itu mendodoikan anaknya. dan diizinkan Allah, bayi itu berhenti dari menangis.

Jadi...lalaki yang pertama keluar dari masjid adalah?

Ana x pasti tentang kesahihan cerita ini, namun yang pasti, mungkin cerita ini dibuat untuk memberikan teladan dan pengajaran kepada mereka yang tergesa-gesa dalam beribadat. dikhususkan untuk mereka yang solat jumaat. tunggulah sehingga imam selesaikan semua perkara, dan alangkah eloknya jika solat sunat selapas solat jumaat.

Insya Allah, semoga bersama mengambil iktibar. cerita ni dari saudara jimey dan ade sedikit edit dari ana.

baru perasan, dah cecah 3000 rupenye...

Selingan di pagi jumaat dan Selamat berconvo....

[jam 9.20am, sebelum menyiapkan assignment WST]

2 comments:

Provillager said...

ai dotz, siap masuk blog ni..huhu.
crite ni diceritakan oleh Ustz Nasarudin Daud (ADUN Meranti, iaitu DUN tempat tinggalku) dlm siri kuliah jumaatnya..
kalo dgr version ustz ni ceramah lagi best..

dOtZ aL-BanGi said...

btul tu..bru ingat....