Tuesday, October 26, 2010

Kisah Kambing


Insya Allah, ana baru balik dari berusrah bersama naqib ana yakni Ustaz Azmin.

Suatu cerita yang menarik yang ana dalam perkongsian usrah tadi berkenaan cerita pengembala kambing.

Ceritanya begini

Suatu dahulu terdapat seorang pengembala kambing yang sedang mengembala kambing. pagi, si pengembala mengeluarkan kambing-kambingnya, hinggalah ke petang.

Namun, ketika mengembala, si pengembala kambing ini tidur sahaja di atas batu, tanpa mempedulikan kambing-kambingnya samada dimakan serigalakah dan sebagainya.

Suatu hari, lalulah seorang pengembara di kawasan pengembala kambing itu. dia terkejut, melihat keadaan situasi kambing-kambing itu yang mana seakan-akan bersahabat dengan serigala. lantas dicarinya pengembala yang sedang tertidur itu.

Maka ditemuinya. lantas dia menanya kepada si pengembala, "Saudara sedang tidur, kambing-kambing saudara dibiarkan sewenang-wenangnya, namun, apa yang saya hairan adalah, kambing-kambing saudara dapat berkawan bersama dengan serigala. apa yang saudara lakukan?"

Si pengembala tersenyum, lantas ia menjawab,"Sesunggahnya Allah menjaga hati makhluknya. Sekiranya kita menjaga hubungan kita dengan Allah, maka tiada masalah bagi Allah untuk mengawal hubungan antara kambing dan serigala".

Tamat cerita.

Apa yang ana boleh sampaikan melalui cerita ini adalah, fahamilah Islam sebagai cara hidup. jaga hubungan dengan Allah dan sesungguhnya Allah lah yang menjaga hati hamba-hambanya.

Kata-kata seorang tokoh pejuang islam, mursyidul am Ikhwanul Muslimin yang kadua, Hakim Hasan al-Hudaibi: Tegakkanlah Islam dalam diri kamu, nescaya Islam akan tertegak diatas muka bumi ini.

Wallahua'lam.

[jam 2.48, sedang menyiapkan sesuatu]

No comments: