Sunday, October 31, 2010

Sayangi Tayar Anda

Hari jumaat yang lalu, on the way nak ke masjid untuk solat jumaat, ana ditegur oleh sahabat ana, saudara dinho berkenaan tayar kereta ana yang botak tepi. setelah diamati, keadaan tayar dah agak teruk, dengan rekahan yang dah wujud dan dah menampakkan jalur-jalur. dah petanda dah ni.

Mungkin banyak sangat berjalan ditambah pula rekahan yang sememangnya dari cuti sem lagi dah ada. [tiba-tiba terfikir nak hadkan jarak perjalanan, nauzubillah]

Jadi, hari ini ana gagahkah diri untuk pergi ke kedai servis kereta yang specialize dalam bab-bab tayar ni. ingat tayar ni je nak kne tukar, rupe-rupenye, adab tukar tayar, kne tukar dua-dua belah tayar. tertelan air liur dengar.

Dan, as usual, bile kite hantar servis kete, lain-lain problem akan dikesan olehnya. brek pad dah haus dan disc brek ade calar. disebabkan tu, jika tukar brek pad sahaja, brek pad akan cepat haus. jadi, disc brek kne dilicinkan.

Proses yang lama, ingat 30minit, tapi dari zuhur sampai ke asar ana tunggu. allignment dan balancing sume die buat sekali. jadi, sempat la ana snap beberapa gambar untuk tatapan:


Tayar Yang Haus Dan Nampak Jalur
Kereta Dah Diangkat
Senarai Tayar Yang Dah Tidak Digunakan
Tengah Buat Allignment
Dah Nak Siap

Alhamdulillah, kereta bertambah baik. senarai pembaikan yang dibuat:
- 2 tayar
- brek pad
- clean disc
- alligment
- balancing

masa ni, jari-jari menaip mesej kepada mak ayah. [pening kepala]

kepada sahabat-sahabat, sama-sama kita menjaga harta/amanah kita.

teringat kata-kata senior dahulu, 'kereta yang masuk syurga sebelum tuan dia'. [amin]

[12.30pagi, kembali dari kg. bali lepas tgk bola]

2 comments:

Unknown said...

Smg sentiasa dipermudahkan urusan~

A.Alizul said...

semoga...eh kak ina, hai kak ina...