Friday, August 01, 2008

Stand RM utk event Hedonisme di UTP......



Kalam Presiden Rakan Masjid

Al-Akh Mohd Hakim Bin Mohd Nor

Bismillahirahmanirahim.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Bersyukur kita pada Allah SWT kerana telah memilih kita dari jutaan hambaNya untuk menerima hidayah Islam dan sinaran nur Iman. Di penghujung bulan Rejab ini, mungkin di kalangan kita sudah mula menghitung hari akan ketibaan bulan Ramadhan. Namun, sebelum Rejab melabuhkan tirai, adalah elok kiranya kita mengambil ibrah@pengajaran dari peristiwa Isra' dan Mi'raj yang telah berlaku pada 27 Rejab tahun ke 10 kenabian.

Rasulullah s.a.w banyak memberikan peringatan kepada kita dengan menceritakan nasib umat yang melakukan dosa di dunia yang dilihat baginda semasa peristiwa Mi'raj. Ada yang memecahkan kepala berulang kali, ada yang berenang di lautan darah, ada yang menggunting lidahnya sendiri dan banyak lagi. Semua ini diceritakan sebagai satu inzar @ peringatan bahawa segala kerja buat kita didunia ini pasti akan dibalas.

Atas dasar itulah, kita harus menilai kembali setiap perkara yang kita lakukan di muka bumi ini dengan neraca Iman dan Islam. Kebelakangan ini, kita menyaksikan lambakan 'event' secara berleluasa di tanah UTP ini. Pelbagai persatuan dan kelab berusaha menghasilkan 'event' yang terbaik dengan bertujuan untuk mencungkil bakat mahasiswa di samping menjadi platform untuk mahasiswa aktif di bidang bukan akademik.

Di pihak Rakan Masjid, kami melihat perkembangan semasa ini merupakan satu budaya yang sihat untuk membuktikan mahasiswa UTP sudah mula merealisasikan misi UTP yang mahu melahirkan graduan yang 'well rounded'. Namun, di pihak kami turut melahirkan kebimbangan terhadap penganjuran 'event-event' berbentuk hiburan yang muncul dalam skala yang makro sejak akhir-akhir ini. Sebagai contoh, semester ini sahaja kita akan disajikan dengan Kembara Sufi, Persembahan semasa Convo Fair dan yang terdekat Symphony Fest. Persoalannya, adakah semua 'event' hiburan ini bertepatan dengan kehendak Islam?

Kami di Rakan Masjid sama sekali tidak pernah menolak 'event' berbentuk hiburan ini selagi mana penganjurannya berlandaskan lunas-lunas Islam. Atas dasar itu, kami menyeru kepada seluruh mahasiswa UTP yang terlibat dalam menganjurkan waima menyertai 'event-event' hiburan ini menilai kembali status 'halal' 'event' tersebut.

Justeru, kami menyeru untuk kita sama-sama berpegang kepada ijtihad tokoh ulama antarabangsa yang terkemuka , Prof. Dr. Yusof Al-Qordowi dalam memastikan 'event' yang dianjurkan selari dengan kehendak Islam. Antara 'checklist' yang perlu dipatuhi ialah,

Penyanyi – hendaklah menutup aurat, bukan seorang wanita

Persembahan – terjaga dari segi akhlak & perbuatan, tiada penari wanita

Penonton – terpelihara daripada percampuran antara lelaki & perempuan yg bukan mahram, menjaga akhlak & perlakuan

Lagu/lirik – tidak menaikkan syahwat, tidak memuja manusia secara berlebihan

Sekali lagi kami menegaskan, di pihak Rakan Masjid kami sentiasa terbuka dan berlapang dada dalam penganjuran 'event-event' hiburan di UTP ini . Kami bukanlah golongan penghukum tetapi hanya sekadar ingin berkongsi apa yang kami tahu dengan kalian. Jelasnya, pihak kami juga tidak ketinggalan dalam menganjurkan 'event' hiburan seperti Kembara Sufi. Cumanya, apa yang ingin ditegaskan disini bahawa kami sama sekali tidak akan berkompromi dengan elemen-elemen mungkar yang wujud dalam mana-mana 'event' tersebut. Seandainya 'checklist' yang telah digariskan oleh Prof. Dr. Yusof Al-Qordowi tadi dipatuhi, tiada masalah di pihak kami untuk menyokong dan menghadiri mana-mana 'event' hiburan yang dianjurkan di UTP ini.

Sesungguhnya, risalah ringkas ini hanyalah satu resolusi untuk kita menjentik kembali rasa bertuhan dalam diri kita. Kita sudah semestinya sama sekali tidak mahu terhimpun dalam golongan yang menerima azab yang maha dahsyat seperti mana yang telah disaksikan oleh Rasulullah dalam peristiwa Isra' dan Mi'raj. Sesungguhnya setiap kerja buat kita samada dalam menganjurkan ataupun menyertai 'event' di muka bumi UTP ini pasti akan dihitung oleh Allah. Bersamalah kita bermohon kepada Allah agar meletakkan kita dalam golongan yang mendapat rahmatNya dan bukan murkaNya.

Jumaat

1 Ogos 2008

8.30 pagi

Mohd Hakim Bin Mohd Nor

Presiden Rakan Masjid,

Universiti Teknologi PETRONAS.

019-5708755


------------------------------------------------------------------------

alhamdulillah....semoga sume pihak dapat menilai dan dijadikan rujukan dalam bab2 mengelolakan event..insya Allah....

1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.