Tuesday, October 05, 2010

Alhamdulillah, Selesai...


Bulan syawal yang diperuntukkan adalah sebulan, namun, baru semalam ana berjaya menghabiskan puasa enam yang sememangnya disunatkan untuk ummat islam. disebabkan kekangan aktivit [banyak jemputan raya] puasa dihadkan untuk hari isnin dan khamis.

sekadar perkongsian[trademark blog jimey]dari ana yang ilmunya tidak seberapa hasil mendengari ceramah dalam radio malaysia kelantan [Kelantan.FM] dalam segmen tazkirahnya berkenaan puasa enam.

Rasulullah, pernah menegur sahabat-sahabat baginda yang terlalu ekstrem dalam beribadah, ada yang mahu berpuasa taknak berbuka, ade yang mahu beribadah malam hari sehingga tidak mahu kahwin dan sebagai. sedangkan rasulullah S.A.W sendiri berkahwin, makan dan sebagainya, insan yang dimuliakan oleh Allah.

oleh itu, puasa ramadhan selama 1 hari diibaratkan sepuluh berpuasa, jadi, puasa ramadhan 30 hari akan menyamai 300 hari berpuasa. untuk melengkapkan proses setahun berpuasa, maka selepas 1 syawal, ummat islam disunatkan untuk berpuasa 6 hari menyamai 60 hari berpuasa. jadi, hasil tambah semua menjadikan 360 hari berpuasa dan diibaratkan setahun berpuasa.

ade hadis nabi:

"Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun."
(Hadis riwayat Muslim).

oleh itu, sesiapa yang tak cukup lagi tu, ayuh cukupkan.

ya Allah, terimalah ibadahku.

~gambar di atas tu adalah decoration masa ana intern dahulu yang mana, kami, PMU(POM) mendapat tempat pertama.


[10.22am, baru balik dari kelas]

3 comments:

AHMAD said...

o0o...begitu ya.

dOtZ aL-BanGi said...

ya, begitulah ia...

Provillager said...

tahniah sbb dh abis.
mari raikan.
esok blanje golden blue~